Aktiivimalli - case reformi

maaliviiva
13.02.2018

Aktiivimalli - case reformi

Kuten Solenovon blogosfäärissäkin on kerrottu, toisen asteen reformi on ollut päivän sana viimeisen vuoden verran, ellei jo pidempäänkin.


Reformi on edennyt siihen pisteeseen, että järjestelmätoimittajan näkökulmasta on päästy konkretiaan - todistusmääräyksiä on alkanut tippumaan viranomaisilta, samoin kuin konkreettisia ilmentymiä koulutus- ja oppisopimuksista. Asiat ovat edenneet toivottuun suuntaan, eli kaikki hyvin(kö?).

Muutosta tuskin ikinä voi pitää ongelmana, mutta muutoksen hallinnan puute voi pahimmillaan johtaa kaaosmaiseen tilanteeseen tai estää muutoksen kokonaan. Reformin tapauksessa joku voisi sanoa, että muutoksia leimaa tietynlainen hätäisyys tai ainakin valmistelun puute - voiko oikeasti olla niin, että jos esim. todistusmääräys julkaistaan perjantaina, on se voimassa jo seuraavana maanantaina?

Kun reformimuutosten päälle vielä lisätään Koski-palvelun käyttöönotto maaliskuun alussa, käytännön pelitilanne ei ole helppo. Kosken tietomalli tuo omat haasteensa jo suunnittelupöydälle, sillä Koski on uusi peluri markkinoilla, eikä tietojärjestelmiä ole voitu suunnitella Kosken toimintalogiikka huomioiden.

Esimerkiksi opinto-oikeusjaksot ovat täysin uutta käsitteistöä. Toisaalta myös Kosken määritys on vielä keskeneräinen, eli kun ammut pallon maalia kohti, maali siirtyykin metrin vasemmalle. Se on sellainen maali, johon Messikään ei meinaa osua.

Miten muutoksen kanssa voi elää tässä tapauksessa? Siten, että vetää henkeä ja yrittää ymmärtää, että muutokset eivät tapahdu hetkessä, eivät toiminnassa eivätkä prosessien tukitasolla, eli tietojärjestelmissä. Laadukkaat tietojärjestelmäratkaisut eivät synny hetkessä, vaan vaativat aina huolellisen suunnittelun, määrittelyn, toteutuksen, testauksen ja muut oleelliset vaiheet. Kiireessä tehtyjen ja laaduttomien ratkaisujen julkaiseminen ei edistä asioita, vaan ne vievät potentiaalisesti jopa taaksepäin. Mainitsinko jo, että myös olemassa olevan järjestelmän tekninen ja asiakastuki vaativat paljon panostusta. Ne eivät kadonneet mihinkään, vaikka kuinka reformi.

Järjestelmätoimittaja - vaikka on tuskissaan - ymmärtää hyvin, että suurin kärsijä huonossa muutoksenhallinnassa on asiakas. Siksi tämä kirjoituskin on kirjoitettu. Järjestelmätoimittajan ainoa missio on käytännössä kuitenkin palvella asiakasta niin hyvin kuin vain ikinä pystyy. Ei voi kuin tuntea myötätuntoa organisaatioita kohtaan, joiden täytyy alkaa vääntämään todistuksia käsin, koska oikeanlaista pohjaa ei ole järjestelmästä saatavilla.

Koska aktiivimalli on myös päivän sana, tiedän että reformi on aktivoinut ainakin järjestelmätoimittajan ja asiakkaamme ennennäkemättömällä tavalla. Aktiivimalli toimii siis bisnesalueelle loistavasti. Rykäise suuri määrä muutoksia kerralla, niin toimijat pysyvät aktiivisena vuosia...


Solenovo
Solenovo