Ovatko meidän asiakkaamme menestyviä vai vain onnellisia asiakkaita?

Ilo
14.12.2016

Ovatko meidän asiakkaamme menestyviä vai vain onnellisia asiakkaita?

Monilla yrityksillä ja organisaatioilla on paljon onnellisia asiakkaita, mutta vain muutamia menestyviä asiakkaita.


Onnellisista asiakkaista tuntuu hyvältä maksaa toimittajilleen saamistaan tuotteista ja palveluista joka kuukausi, eikä heillä ole mitään valittamisen aihetta. He voivat todella rakastaa ostamaansa tuotetta, mutta oikea alkuperäinen syy tilaamiseen ja ostamiseen voikin olla se, että he uskovat sinuun, sinun tiimiisi, sinun yritykseesi ja visioosi ja siihen mihin yrityksesi uskoo ja tukeutuu. Hyvin usein organisaatiosta, jonka kanssa toimit, löytyy yksi henkilö, joka puolustaa todella vahvasti yritystäsi sekä sen tarjoamia tuotteita ja palveluita. Jos tämä yksi henkilö päättää lähteä johonkin toiseen yritykseen tai organisaatioon töihin, joku toinen henkilö voi arvioida uudelleen asiakkuuksia ja lopettaa vanhat voimassaolevat sopimukset.

Menestyvät asiakkaat tietävät saavansa enemmän arvoa tuotteistasi kuin mitä heiltä veloitetaan. Vaikka yrityksesi sisäinen ”puolustaja” lähtisi pois, kuka tahansa, joka uudelleenarvioi sopimuksesi, voi katsoa sopimukseen liittyvää ”matematiikkaa” ja todeta: ”Saamme enemmän arvoa tästä sopimuksesta, kuin mitä me maksamme ja siksi kannattaa edelleenkin maksaa tälle yritykselle heidän meille tuottamistaan tuotteista ja palveluista”. Tällaiset asiakkaat auttavat toimittajiaan kasvattamaan toimintaansa kestävällä pohjalla.

Miettikäämme hetken aikaa asiakkaitamme ja koetetaan tunnistaa ne asiakkaat, jotka ovat kasvaneet eniten sen ansiosta, mitä me olemme tai te olette heille tuottaneet ja toimittaneet. Tehtävän ei pitäisi olla mahdottoman vaikea. Menestyvät organisaatiot laajenevat normaalisti hankkimalla lisää istumapaikkoja, eli palkkaavat uusia työntekijöitä. Toinen asia on se, että he ovat useammin kuin aikaisemmin yhteydessä sinunkin tiimiisi, koska haluavat optimoida työnkulkuansa. He myös tarttuvat etukäteen monimutkaisempiin ominaisuuksiin tuotteissasi ja ovat valmiita maksamaan enemmän rahaa kuukausi kuukaudelta. He voivat olla myös äänekkäimpiä puolestapuhujiasi.

Onnelliset asiakkaat pitävät tuotteistasi, mutta menestyvät asiakkaat saavat lisäarvoa tuotteistasi.

Päätöksiäsi tukevia kysymyksiä:

  • Millä toimialalla asiakkaasi ovat? Paljonko heillä on liikevaihtoa vuodessa?
  • Kuinka paljon heillä on asiakkaita? Kuinka paljon heillä on työntekijöitä?
  • Oletko muuten selvittänyt, kuinka he käyttävät tuotettasi?

Ari Korpelainen
Ari Korpelainen