Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa koulutuksessa

/

Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa koulutuksessa - Solenovo

Tekoäly ei ole enää vain tulevaisuuden haavekuva, vaan se on jo nyt osa arkeamme monilla elämänalueilla, koulutus mukaan lukien. Ammatillisessa koulutuksessa tekoälyllä voi olla monia rooleja: se voi auttaa ennakoimaan kehityssuuntia, sujuvoittaa hallintoa ja oppimisprosesseja, mahdollistaa yksilöllisempää ohjausta ja tuoda opetukseen lisää joustavuutta. Tässä blogisarjan ensimmäisessä osassa tarkastelemme tekoälyn käyttöä yhden konkreettisen esimerkin valossa.

Työmarkkinatiedon ja koulutustarjonnan yhteensovittaminen

Ammatillisen koulutuksen rahoitus painottuu jatkossa yhä enemmän työllistymistuloksiin, mikä nostaa esiin tarpeen sovittaa koulutustarjonta entistä tiiviimmin yhteen työelämän tarpeiden kanssa. Yksi kiinnostava tekoälyn sovelluskohde onkin työmarkkinadatan hyödyntäminen koulutuksen suunnittelussa. Me Solenovolla tarjoamme yhteistyössä Headain kanssa mahdollisuuden tarkastella työmarkkinoiden ajankohtaisia tarpeita ja verrata niitä oppilaitoksen nykyiseen tarjontaan.

Yllä oleva kaavio havainnollistaa, miten työmarkkinoiden tarpeet, opiskelijoiden kiinnostuksen kohteet ja koulutuksen järjestäjän tarjoama koulutus voivat kohdata. Tekoälyn avulla voidaan tunnistaa näiden kolmen tekijän leikkauskohdat ja ohjata koulutusta vastaamaan sekä työelämän vaatimuksia että opiskelijoiden toiveita.

Tämän kaltainen analyysi paljastaa myös osaamiskatveita eli alueita, joissa kysyntää olisi, mutta tarjontaa ei vielä ole. Tekoäly kykenee käsittelemään valtavia määriä tietoa, kuten työpaikkailmoituksia, osaamiskuvauksia ja toimialakohtaisia trendejä, ja tuottamaan tästä tiedosta näkemyksiä koulutuksen kehittämisen tueksi.

Tekoäly koulutuksen ja työelämän sillanrakentajana

Kun koulutusta suunnitellaan datan pohjalta, ei pelkästään havaita puutteita, vaan voidaan vahvistaa myös oppilaitosten asemaa työelämän rinnalla kehittyvinä kumppaneina. Fiksusti hyödynnetty tekoäly mahdollistaa ketterät ja yksilölliset koulutuspolut, jotka tukevat sekä opiskelijoiden urapolkuja että työmarkkinoiden osaamistarpeita. Tämänkaltaisen tulevaisuuden rakentaminen edellyttää ennen kaikkea rohkeutta kokeilla uutta ja tiivistä yhteistyötä oppilaitosten, elinkeinoelämän ja teknologia-alan toimijoiden välillä.

Seuraavissa osissa syvennymme mm. siihen, miten tekoäly voi tehostaa opettajien työtä sekä tukea yksilöllistä oppimista ja ohjausta ammatillisessa koulutuksessa.


Tekstin on kirjoittanut Solenovon Chief Operating Officer Henri Autti

Neurotieteisiin Aalto-yliopistossa perehtynyt Henri on työskennellyt Solenovolla jo 15 vuotta ja on ylpeä innostavasta työyhteisöstään. Hän tutkii intohimoisesti ihmismielen ja tietojärjestelmien yhteispeliä, ja vapaa-ajallaan kerää inspiraatiota maailmalta – lähes sadan maan matkakokemukset ovat muovanneet näkökulmaa ja ruokkivat uteliaisuutta yhä uusille seikkailuille.