Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa koulutuksessa, osa 3

/

Tekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa koulutuksessa, osa 3 - Solenovo

Digitaalinen kaksonen mahdollistaa yksilöllisemmän opintopolun

Digital twin -ajattelu on tuttu käsite teollisuudesta. Siinä koneista ja tuotantolinjoista luodaan virtuaalisia kaksosia, joiden avulla voidaan seurata, ennakoida ja kehittää toimintaa. Mutta mitä jos samaa ideaa sovellettaisiin ammatilliseen koulutukseen? Entä jos digitaalinen kaksonen luotaisiinkin opiskelijan osaamisesta?

Mitä on osaamisen digital twin?

Kuvittele, että tekoäly rakentaa jokaiselle opiskelijalle jatkuvasti päivittyvän digitaalisen profiilin. Tähän profiiliin yhdistyvät monipuolisesti tiedot opiskelijan aiemmasta työkokemuksesta, opinnoista ja harrastuksista. Lisäksi siihen voidaan liittää Ostu-botin kaltaisilla työkaluilla tunnistettua osaamista (Ostu-botista on kerrottu blogisarjamme toisessa osassa).

Tekoäly vertaa tätä koottua tietoa tutkintojen ammattitaitovaatimuksiin ja työelämän osaamistarpeisiin. Vertailun tuloksena syntyy dynaaminen kuva opiskelijan osaamisesta. Tämä osaamisen digital twin kehittyy ja täydentyy jokaisen uuden oppimiskokemuksen myötä. 

Hyödyt opiskelijalle

Digital twin antaa osaamisesta konkreettisen ja selkeän kuvan. Se näyttää yhdellä silmäyksellä, mitä opiskelija jo osaa ja mitä taitoja hänen tulee vielä kehittää. Seon erinomainen työkalu urasuunnittelussa. Jos tavoitteena on tietty ammatti, digitaalinen kaksonen visualisoi puuttuvat taidot ja ohjaa opiskelijan kehittämään juuri niitä.

Lisäksi digital twinistä voi luoda jaettavan profiilin, joka kertoo työnantajalle paljon enemmän kuin pelkkä perinteinen CV. Näin opiskelija voi osoittaa monipuolisen osaamisensa, saada selvemmän suunnan uralleen sekä uusia mahdollisuuksia työelämässä.

Hyödyt opettajalle ja oppilaitokselle

Opettajalle digital twin on tehokas apuväline henkilökohtaisten opintopolkujen suunnittelussa. Kun opiskelijan osaamisprofiili näyttää selkeästi vahvuudet ja kehityskohteet, ohjauksesta tulee dataperustaista ja täsmällisempää. Oppilaitos puolestaan saa arvokasta tietoa osaamiskapeikoista ja voi kehittää koulutustarjontaansa paremmin vastaamaan työelämän ajankohtaisiin tarpeisiin.

Yhteys työelämään – Suora polku työpaikkoihin

Digitaalisen kaksonen auttaa opiskelijaa kohti työelämää. Kun opiskelijan osaamisen digital twin on jatkuvasti ajan tasalla, tekoäly voi suoraan yhdistää sen avoimiin työpaikkoihin.

Jos esimerkiksi opiskelijan profiili osoittaa, että hän hallitsee 80 prosenttia metallialan asentajan vaatimuksista, voi tekoäly voi ehdottaa opiskelijalle suoraan työpaikkoja, joissa osaaminen jo riittää. Samalla se näyttää, mitä taitoja kannattaa vielä kehittää lisämahdollisuuksien avaamiseksi.

Näin voidaan luoda vahva silta koulutuksen ja työelämän välille. Opiskelija ei vain opiskele tutkintoa varten, vaan saa konkreettisia ehdotuksia työpaikoista, jolloin oppiminen linkittyy välittömästi työelämän mahdollisuuksiin.

Haasteet ja vastuullisuus

Kuten aina uuden teknologian kanssa, myös digital twin -ajatteluun liittyy kysymyksiä. Kuka omistaa profiilin tiedot? Miten varmistetaan tietosuoja ja opiskelijan oikeus päättää, mitä tietoja hän jakaa? Kuinka voidaan, että tekoälyn ehdotukset ovat oikeudenmukaisia ja läpinäkyviä?

Vastuullinen käyttö on kaiken perusta. Digital twinin tehtävä on täydentää opiskelijaa, ei määritellä häntä yksipuolisesti. Teknologian tulee toimia ihmisen apurina, ei päinvastoin.

Katse tulevaisuuteen

Siinä missä teollisuus kehittää digitaalisia kaksosia koneille, ammatillinen koulutus voi kehittää niitä ihmisille ja heidän osaamiselleen. Digital twin on konkreettinen askel kohti maailmaa, jossa opiskelijan polku koulutuksesta työelämään on entistä suorempi, näkyvämpi ja yksilöllisempi. Se on investointi sekä yksilön että yhteiskunnan tulevaisuuteen.


Tekstin on kirjoittanut Solenovon Chief Operating Officer Henri Autti

Neurotieteisiin Aalto-yliopistossa perehtynyt Henri on työskennellyt Solenovolla jo lähes 20 vuotta ja on ylpeä innostavasta työyhteisöstään. Hän tutkii intohimoisesti ihmismielen ja tietojärjestelmien yhteispeliä, ja vapaa-ajallaan kerää inspiraatiota maailmalta – lähes sadan maan matkakokemukset ovat muovanneet näkökulmaa ja ruokkivat uteliaisuutta yhä uusille seikkailuille.